Mad og måltider – en velovervejet del af vores kultur

Det gode måltid

Den gode stemning omkring bordet ved måltiderne har stor betydning for os. Det skal være rart at indtage maden i fællesskab med andre børn og voksne. Vi taler i god tone sammen og venter på at alle er færdige, inden vi går fra bordet.

Sanselighed og samtaler omkring udseende, konsistens og smag vægter vi højt og prioriterer læringen omkring måltidsdannelsen, blandt andet ved at børnene øver sig i selv at øse op og selv hjælpe med oprydningen efter maden.

Den voksnes rolle ved måltiderne er at støtte og guide børnene, være en nærværende og hjælpsom voksen, der som det gode forbillede er med til at danne og fremme gode måltidsvaner.

Madmod erstatter kræsenhed – vi opfordrer altid børnene til at smage på nye ting og anerkender, at det kan være svært. At turde smage på forskellige madvarer er en styrkelse af madmodet i sig selv og fravælges maden alligevel, tilbydes dit barn altid et alternativ.

Dagens måltider

Morgenmad serveres til de tidlige børn indtil kl. 7.15 og vil typisk bestå af havregryn eller havrefras. Det sker i køkkenet, hvor dagen startes stille ud, vuggestue og børnehave i fællesskab.

Formiddagsmaden spises på stuerne – der er altid frugt, brød og mælk.

Frokosten består af varierede hjemmelavede retter efter sundhedsstyrelsens anbefalinger. For eksempel får vi fisk hver uge og grøntsager efter årstiderne. Hertil vand. Vi har sølvmærke i økologi, hvilket betyder at 60-90% af råvarerne hos os er økologiske.

Eftermiddagsmad kan typisk bestå af frugt, brød, yoghurt, grød o.l. og dertil mælk.

Måltidstraditioner

Flere af Børnehusets traditioner, er også bundet omkring maden. For eksempel laver vi hvert år julefrokost for børnene med flæskesteg og spiser altid risengrød, når vi har været i kirke til julegudstjeneste.

Til påske har vi ligeledes en lækker påskefrokost med tilhørende æggejagt på legepladsen.

Og selvfølgelig ingen fastelavn uden en fastelavnsbolle.

Specielle madvarer

Har dit barn har brug for specialkost, skal det blot meddeles til personalet. Så handler vi herefter. Dette gælder både ved allergier og ved særlige hensyn for eksempel i forhold til svinekød.