Pædagogisk læreplan

Det pædagogiske grundlag

Vores daglige pædagogiske arbejde står på 5 centrale emner; dannelse og børneperspektiv, barnesyn, leg, læring og børnefællesskaber.

Grundlæggende står vi på, at børn udvikler sig og lærer i samspil med voksne og børn, de kan spejle sig i og som er gode rollemodeller. Samspil med de voksne bærer præg af en anerkendende tilgang med fokus på barnets ressourcer.

Vi tænker i vores praksis altid i udviklende børnefællesskaber og læringsmiljøer med udgangspunkt i det enkelte barns behov og forudsætninger.

Vi ser hverdagslæring som en del af dannelsesprocessen for barnet og prioriterer at arbejde målrettet med selvhjulpenhed og mestring af eget liv.

Udviklende læringsmiljøer

Vi arbejder både i vuggestuen og i børnehaven med daglige rutiner, der sikrer læring og dannelse, ligesom hverdagen i en daginstitution generelt er præget af en forudsigelig dagsrytme.

Dagen er delt op med alsidige tilbud, hvor børnene har mulighed for selvvalgt leg med stor medbestemmelse, samt mere rammesatte og voksenstyrede aktiviteter.

Planlagte aktiviteter fx i fordybelsesgrupper, tilrettelægges altid med øje for gruppens sammensætning og børnenes forudsætninger – vores mål er, at børnene tilbydes aktiviteter, der rammer dem i nærmeste udviklingszone, hvor de oplever at de lykkes og udvikler sig. Her er der plads til børnenes perspektiver og udvikling af aktiviteten, afstemt efter barnets alder og kompetencer.

Fælles om barnet

I Provstejorden prioriterer vi at tydeliggøre vores afhængighed af hinanden som forældre og institution.

Sammen skal og kan vi lykkes med at sikre den bedste læring og trivsel for alle børn. Det kræver åbenhed og villighed til samarbejde fra begge sider og vi har en gensidig forventning om, at vi sammen understøtter barnets udvikling.

Vi forstår at familier er forskellige og differentierer vores forældresamarbejde, så alle bliver mødt og set.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.