Hjemmebanefordel i overgangen fra vuggestue til børnehave

Styrken i en integreret institution

Overgange i et barns liv er mange. Fra hjem til vuggestue, fra vuggestue til børnehave, fra børnehave til skole/DUS og flere til.

Som integreret institution kan vi lette overgangen særligt fra vuggestue til børnehave, da vi har et stærkt samarbejde på tværs af stuerne.

At være barn i Provstejorden, giver dit barn, og dig som forælder, et løbende udvidet kendskab til alle voksne i huset, blandt andet fordi vuggestue og børnehave åbner sammen om morgenen og ligeledes lukker sammen om eftermiddagen. Vi deles alle om legepladsen og vi mødes til fællessamling hver onsdag hele året rundt. I sommerhalvåret, går vi ”i caféen” og spiser eftermiddagsmad sammen og går sammen på legepladsen bagefter.

Særlige aktiviteter prioriteres i den pædagogiske praksis

Vuggestuens ældste børn og børnehavens yngste børn laver aktiviteter sammen hver uge. Overgangsgruppens formål er at dyrke de sociale relationer med jævnaldrende og gøre overgangen til børnehaven nemmere. Børnene er sammen med en kendt voksen fra vuggestuen og en ”ny” voksen fra børnehaven.

I fælles aktiviteter på tværs af stuerne, tænkes overgangsgruppen ligeledes ind.

Op til børnehavestart planlægges besøgsdage i børnehaven, hvor dit barn deltager i de planlagte aktiviteter og spiser formiddagsmad og frokost sammen med børnehavebørnene.  På den måde kender dit barn lidt til børnehavens rytme og kultur inden den ”rigtige” børnehavestart.