Det ressourceorienterede syn på børnene – vi arbejder med ICDP

ICDP - International Child Development Program

Høj kvalitet i samspillet mellem børn og voksne, er hele formålet med ICDP. ICDP udvikler den voksnes samspilskompetencer med en bevidsthed omkring det positive møde med barnet. Kvalitet i samspillet og interaktionen mellem voksen og barn er afgørende for barnets udvikling.

I programmet ligger 8 samspilstemaer som er retningsgivende for et godt samspil, samt 7 principper for sensitivering og bevidstgørelse af de voksne omkring dit barn.

Dialogen i samspillet ”inddeles” desuden i 3 forskellige temaer.

Den følelsesmæssige dialog, med fokus på den kærlige omsorg, hvor barnets følelser har værdi, samt fokus på udviklingen af barnets selvværd og selvtillid og tilliden til andre mennesker.

Den meningsskabende dialog, med fokus på barnets sproglige, begrebsmæssige og kognitive udvikling.

Og den guidende/vejledende dialog med fokus på barnets udvikling af selvkontrol, at se konsekvens af handlinger og derigennem oplevelsen af at mestre.

Og sådan ser de fine ord ud i det daglige

Mødet med barnet er altid positivt. For eksempel er det vigtigt for os, at alle børn mødes med et smil om morgenen og oplever, at det har betydning for os, at de kommer i institutionen.

Vi roser og anerkender barnet for at være det menneske det er, samt de ting barnet lykkes med. Vi guider og vejleder til næste skridt. For eksempel arbejder børnene hårdt i garderoben for mestring af overtøjet – de roses for at lykkes med flyverdragten og vi hjælper måske med teknikken til lynlåsen. Og kvitterer med anerkendelse, når vi er i mål sammen.

Vi har øje for at ros og anerkendelse ikke kun gives, for det dit barn kan, men i særdeleshed også for det dit barn er 😊

Vi hjælper børnene med at fokusere deres opmærksomhed og øver at fastholde dem, når opmærksomheden glipper. For eksempel kan tankerne vandre, når vi læser højt, men barnet inviteres ”tilbage” til fokus ved for eksempel at inddrage – ”Og hvad tror du så, der sker…”

Vi uddyber og forklarer, så barnet får ny viden med sig. For eksempel en tur i skoven, hvor barnet bliver optaget af en svamp – vi er nysgerrige sammen, stiller spørgsmål og supplerer med viden til barnets opmærksomhed.

Vi sætter grænser for barnet på en positiv måde og hjælper barnet med at kontrollere sig selv. For eksempel arbejder vi altid med, at barnet skal øve sig i at bruge sproget som led i konflikthåndtering.